Eetgedrag

Wat beïnvloed ons eetgedrag?

Iedere dag maken we vele keuzes over wat we eten. Een bak yoghurt of een boterham als ontbijt? Keuzes maken we vaak zonder daar over na te denken. Wat bepaalt nu ons eetgedrag?  Hieronder noem ik er een paar, maar er zijn er veel meer.

Als je thuis een mand vol fruit voor het grijpen hebt staan, kun je makkelijker een gezonde keuze maken dan wanneer er alleen een pot drop op tafel staat. Ook de beschikbaarheid in de buurt speelt mee. Hoe meer fastfoodketens er in de buurt zijn, hoe groter de kans dat je verleid wordt om iets te snacken.
Het assortiment en reclames van de supermarkt bepaalt welke producten wij wel of niet kopen. Maar ook de prijs van een product, heeft vanzelfsprekend invloed op wat je eet.
Van huis uit krijgen we bepaalde eetgewoonten mee. Het land en de cultuur waarin we geboren worden, hebben invloed op ons eetgedrag. 
Als laatste: Eetregels. Bijvoorbeeld: "Ik eet niet meer na 19.00 uur." Als je veel diëten hebt gevolgd, heb je onbewust ook heel veel eetregels.

image



image

Eigen eetgedrag

Natuurlijk is het een makkelijk excuus om je eetgedrag op je omgeving af te schuiven. Bovendien niet helemaal eerlijk. Want je bent er zelf bij, dus je kunt er ook prima wat aan doen.

Je eetgedrag kun wel degelijk beïnvloeden! Je kunt je namelijk bewuster worden van je eigen eetgedrag en het gedrag dat anderen op je hebben. Bedenk in elke situatie welke eetkeuzes je maakt, die je anders niet zou maken en bedenk je op basis daarvan hoe je hiermee om kunt gaan.

Neem je vaak een dessert als je buiten de deur eet, omdat anderen dit ook doen? Trek je steevast een zak chips open (die je vervolgens ook leeg eet) als die ene specifieke vriendin komt of bestel je standaard popcorn wanneer je een bioscoop binnenloopt?



Eetbuien en emotie-eten

“Ik blijf schrikken van mezelf, 
van mijn gedachten en mijn gedrag”.

Je hebt niet voor niets eetbuien. Er is een reden waarom je gewoon door eet, ook wanneer je geen honger hebt. Misschien eet je om je bijvoorbeeld goed te voelen, te verdoven of rust te geven. Op zoek gaan naar wat jou doet eten, is een belangrijke stap in de goede richting.

Eetbuien zijn dus menselijk en vaak te verklaren. Want helaas hebben eetbuien ook een behoorlijk aantal negatieve bijwerkingen. Bijvoorbeeld: een ongezond gewicht, moeite met bewegen, paniek bij gewichtstoename, schaamte, schuldgevoel, sociaal isolement etc.

Heb je hulp nodig om af te komen van eetbuien of ben je een emotie-eter en wil je daar nu eindelijk vanaf? Neem vrijblijvend contact met mij op.

image